EXERCICI D’IMATGE CREATIVA
En motiu de la
realització d’una tasca d’imatge creativa, he decidit elaborar aquest cartell
promocional anunciant el llançament del nou Fiat Abarth 500. Posem en context
aquest vehicle. Abarth és la gama de vehicles més esportius de Fiat, i han
llançat al mercat un nou automòbil inspirat en el clàssic Fiat 600 Abarth,
renovant la seva línia però mantenint el seu esperit de vehicle amb poc pes i
bon motor, capaç de donar les millors sensacions al conductor.
El cartell ha estat
elaborat amb Adobe Photoshop, i uneix els següents elements: D’una banda, s’ha
utilitzat de fons un garatge trobat a internet: http://fancyhomedesign.net/wp-content/uploads/2013/01/Garage-finish-work-by-garage-design-source.jpg.
A simple vista és un garatge arreglat i molt net i elegant, tot i que no és
gens presumptuós. Veurem més endavant a que és deguda l’elecció d’aquest fons
davant d’altres opcions, però primer demanem a l’espectador que es fixi en el
terra d’aquest garatge, que forma un tauler d’escacs.
La il·luminació
prové de diferents punts, entre ells les dues finestres de darrera i la llum
fluorescent que prové del sostre del garatge. Com veiem, la imatge original
està orientada exactament al revés de com ho està aquest. El perquè el veurem
dins de l’anàlisi connotatiu. Els altres elements presos per a composar aquest
anunci són el propi vehicle i una caixa de joguines, que són els únics detalls
a color dins del cartell, excepte el logotip de Fiat.
Parlem del vehicle;
l’automòbil anunciat es mostra en primer pla, destacant pel seu color groc
llampant que trenca la monotonia de tons grisosos del cartell. La imatge ha
estat extreta de http://www.auto-types.com/images/_autonews/2010-Fiat-Abarth-500C_95.jpg
i tractada fotogràficament perquè s’adapti als requeriments del cartell. Dins
del mobiliari típic d’un garatge dedicat a la mecànica, hi ha un element que
també hi destaca sobre d’un dels armaris; una caixa plena de joguines
infantils.
Pel que fa als
elements purament publicitaris com l’eslògan i el logotip de marca, els trobem
ubicats a la cantonada superior dreta del cartell. Aquesta ubicació s’explica
pels tons utilitzats, que no permetien col·locar l’eslògan en una de les parts
inferiors ja que no s’hagués apreciat correctament. No obstant, trobar la caixa
de joguines en color fa que la nostre vista es dirigeixi cap a la part superior
dreta on trobem els elements publicitaris del cartell. Tant el logotip com la
tipografia emprades són els que requereix Fiat en el seu ‘Brand Book’ o llibre
d’estil corporatiu (trobat a http://autosimvolika.com/data/rus/brandbook_fiat.pdf,
pàgina 13).
Passem a analitzar
el significat de tots els elements que formen l’anunci. En primer lloc el
garatge és un lloc arreglat, obert, molt ben equipat, però sense recórrer al
luxe. Podríem dir que per qualsevol apassionat pels cotxes és un somni
“realitzable”, ja que no estem parlant del garatge d’una mansió, sinó d’un
garatge simplement arreglat. També és important destacar la quantitat d’armaris
o de caixes d’eines que podem trobar-hi.
Per entendre
correctament aquest anunci cal tenir en compte, com explicàvem a l’inici de
l’exercici, el que significa la gama Abarth de Fiat. Correspon a la divisió de
competició de l’empresa automobilística italiana, i tot i no ser massa popular
entre el públic en general, té un gran palmarès en diverses disciplines
automobilístiques, especialment en els ral·lis. Per tant, donem per suposat que
el públic objectiu d’aquest anunci serà gent interessada en els cotxes, i què
millor per un amant del motor que tenir a mà totes les eines que necessita per
disfrutar completament del seu hobbie?
Aquest garatge no només serveix per emmarcar un producte, també per vendre un
estil de vida, una passió. A més, té un element de gran importància en el
conjunt de l’anunci, el tauler d’escacs, que enllaça amb la caixa de joguines i
el color del vehicle.
Com acabem de dir
en l’anterior paràgraf, l’essència dels vehicles Abarth era una relació de
potencia-pes molt elevada, el que els convertia en uns cotxes molt divertits de
portar, que feien disfrutar de la conducció. Es per això que s’utilitza el
recurs de la caixa de joguines guardada, únic element en color a part del
vehicle. Aquest ús del color simbolitza el pas d’unes joguines a una joguina
“de nens grans”, que ens ofereix la mateixa diversió.
La perspectiva de
la imatge de fons, el garatge, ha estat invertida, com veiem si consultem la
font. El motiu d’aquest canvi segueix una mica la línia del canvi d’una joguina
del passat a una del futur, ja que la voluntat del disseny és la de mostrar el
cotxe encarat cap a la dreta, com si “mirés” cap al futur, cap al canvi. Aquest
és l’element més important de la composició, en la qual destaquen elements
punxeguts o de formes rectangulars, que és contraposen amb la línia arrodonida
del vehicle.
Pel que fa al
color, com ja hem dit, és un recurs utilitzat per posar al mateix nivell les
dues “joguines”, però també s’utilitza per dur la mirada de l’espectador cap a
l’eslògan i el logotip, elements imprescindibles en una composició
publicitària, i que pel seu emplaçament passarien desapercebuts a primer cop
d’ull. El seu emplaçament natural seria el marge dret inferior, ja que la
composició del vehicle i les línies que delimiten el tauler d’escacs del terra
ens hi portarien directament, però corríem el risc de que la tipografia passes
desapercebuda pels colors del fons i de que la composició no tingués equilibri,
ja que a la part superior esquerra hi ha una estructura que pertany al garatge
i que hi te molt pes.
En canvi, amb la
utilització del color, la mirada de l’espectador es fixa primer en el vehicle.
Després aprecia un altre element de color, la caixa de joguines, que porta la
seva mirada a la part superior dreta de la imatge, on per proximitat acaba
llegint l’eslògan i trobant el logotip. A més, l’ús d’una escala de grisos en
el fons i d’uns colors llampants, atrevits i descarats a les joguines, ens treu
de la monotonia i deixa més a la fantasia, a la llibertat que tots teníem quan
jugàvem durant la nostra infància i que tots enyorem. Precisament, aquesta és
la reacció que busquem en el possible comprador del nostre vehicle, que pensi
que és un cotxe que realment el traurà de l’avorriment quotidià i amb el que
podrà gaudir del plaer de la conducció.
Per concloure,
l’anàlisi de l’eslògan és simple i redunda en la idea del vehicle com a
instrument de diversió. Ubicat a la part superior, no utilitza cap recurs ni és
innovador, simplement ens serveix com a aclariment en la relació dels dos
elements que sobresurten del blanc i negre del fons, ens explica perquè
precisament el vehicle i la caixa de joguines es troben relacionades d’aquesta
forma. També serveix per indicar concretament el model que s’anuncia, així com
el logotip al qual se’ns hi va la mirada automàticament després de llegir
l’eslògan, i que serveix per a donar imatge de marca.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada