dissabte, 18 de maig del 2013

Anàlisi d'imatges.




ANÀLISI  
  Aquesta imatge publicitària mostra un bolso de dona sobre una superfície clara i davant d’un fons també clar. Aquest bolso es troba retallat en el seu centre i hi ha un buit, amb la mateixa forma que el complement. Al costat hi trobem unes tisores i restes del que s’ha retallat. 
El bolso es troba centrat en el plànol i rep una il·luminació frontal, que deduïm per la projecció de l’ombra en el fons.  Es tracta d’una composició molt simple i planera. L’únic element que ens fa deduir que no es tracta d’un dibuix es la tridimensionalitat que li confereix la il·luminació.  
A més, hi trobem un text centrat que segueix amb l'equilibri de la foto, únicament trencat per les tisores i el logotip de la empresa. Els colors del text segueixen l'escala de tons grisosos de la fotografia, únicament trencats per el to ocre del bolso, i s'emprea una tipografia discreta que segueix amb el estil minimalista de la publicitat. 

Connotativament, de la fotografia deduim que es fabriquen aquests bolsos en mida més petita, informació que ens es confirmada per l'eslògan, que ens anuncia una campanya de roba per a nens. Per el objecte utilitzat, podem dir que la publicitat sobretot va dirigida a un públic femení. El toc de les tisores i les restes dels talls al terra pot simbolitzar que ha estat realitzat per un nen o una nena petits.  



ANÀLISI 

Analitzem una imatge publicitària de Heineken. Aquesta publicitat consisteix en el coll d'una ampolla de cervesa de la mateixa marca (ho deduim pel color de l'ampolla i l'estrella que s'hi veu) en primer pla, tan freda que treu fum, sobre un fons negre amb tons verds, el color corporatiu de la marca. Aquests tons venen donats per punts de llum que bé podrien ser espelmes o llums nocturnes de la ciutat. La tipografia, així com la ampolla, es troben centrades en la composició, donant equilibri a la imatge, que només queda trencat per el logotip i l'eslògan de la marca al marge inferior dret. Aquest segon eslògan corporatiu no té tanta importància dins la publicitat com si que el té el principal, que passarem a explicar a continuació. 

L'anàlisi connotatiu d'aquesta imatge és molt ric. En primer lloc val a dir que aquesta publicitat va ser dissenyada en el moment del conclau per escollir un nou Sant Pare. D'aquí aquesta frase  utilitzada com a eslògan, 'Habemus Heineken', frase que s'utilitza quan un candidat a ser Papa és escollit. La tipografia usada li dona serenitat i rotunditat. El fum produït per la fredor de l'ampolla bé podria significar una part espiritual, jugant així amb la comparació establerta, gairebé paròdica, de la tria d'un nou Sant Pare. A més, el fons amb taques de llum podria ser interpretat com a la llum d'unes espelmes que com ja sabem també tenen un gran lligam amb el món espiritual. 



ANÀLISI 
Mercedes-Benz en la seva divisió portuguesa va decidir esponsoritzar un certàmen de cuina, pel que va ser dissenyat aquest cartell publicitari. Trobem un primer pla d'un tomàquet vermell amb tres fulles verdes sobre un fons amb textura de fusta. La il·luminació és ténue, pero tot i aixó els colors vius del tomàquet amb gotes pel damunt hi resalten. La composició crea un equilibri ja que la posició del tomàquet es centrada, així com el primer eslògan on s'hi diu 'Mercedes-benz esponsoritza el festival de la setmana dels restaurants culinaris'. Al marge inferior dret hi trobem el logo i l'eslògan corporatius de Mercedes-benz així com el nom del concessionari concret que patrocina aquest event. 

Connotativament hi ha un missatge subliminal molt clar, la disposició de les fulles d'aquest tomàquet recorden clarament al logo de Mercedes-benz, que destaca sobre la penombra. A més, les gotes que hi trobem sobre l'aliment ens donen una sensació de frescor que es acompanyada per la nitidesa de la imatge i pels seus colors vius, sobre una superfície que podria recordar-nos la que utilitzem per tallar els ingrendients quan cuinem 

El recorregut que segueix la nostre mirada al veure el cartell és clar, primer reparem en el tomàquet, que gairebé sobresurt de la composició per la manera d'enfocarlo des de damunt, recurs que s'utilitza publicitàriament per mostrar el logotip de la marca alemanya de vehicles. No obstant, és possible que no haguem reparat en el símil de la disposició de les fulles amb el logotip de Mercedes-benz, per la qual cosa, a prop del tomàquet hi trobem un text que rapidament ens introdueix el nom de Mercedes al cap. És llavors quan ens adonem realment de la dimensió publicitària de l'anunci i ràpidament tornem a observar l'aliment per descobrir el símil amb el logotip. Llavors és quan seguim observant el cartell per descobrir-hi el nom del concessionari que patrocina l'event, tot amb la mateixa tipografia serena de la marca de cotxes alemanya. 




ANÀLISI 
A continuació analitzem la publicitat elaborada per una associació americana que lluita per conscienciar la gent de la importància de donar sang. La composició de la imatge és simple. Centrada en la imatge i en primer pla hi trobem una mà amb els dos dits centrals plegats i els altres extesos. D'aquesta mà hi surt un fil vermell que condueix cap a una bossa de sang com les que s'utilitza en les donacions, ubicada en el marge inferior, també centrada. El color que destaca clarament en el cartell és el vermell sang, ja que el fons en tons grisosos i la bossa en tons clars passen totalment desapercebuts, com també ho fa l'eslògan, ubicat en el marge dret, que és l'última cosa que mirem ja que la mà capta tota la nostre atenció de la primera mirada. 
No obstant, aquesta publicitat i sobretot el seu eslògan són impossibles d'entendre sense analitzar a nivell connotatiu de qui és aquesta mà i perquè està en aquesta postura. 

La mà pertany al superheroi de còmic Spider-Man, al qual reconeixem per la seva extravagant vestimenta. Spider-man, salvador de persones en perill per excel·lència, té el seu principal super poder en la capacitat de llançar fil com si d'una aranya es tractés pel canell. És aixo el que apreciem en el cartell, i d'aqui s'extreu el eslògan 'Tu pots ser el superheroi d'algú', extret de la comparació que trobem en la imatge publicitària amb Spider-man, que en comptes de llançar fil llança sang, salvant així la vida d'algú.  




ANÀLISI 

Analitzant denotativament la imatge, hi destaca un vehicle en vermell, del qual no hi veiem la marca, sobre un fons de tons grisosos per destacar-hi el cotxe. La il·luminació està creada específicament perquè el cotxe hi sigui el centre d'atenció, com passaria en qualsevol publicitat normal i corrent d'aquest tipus, amb el vehicle centrat i un eslògan a la part inferior, acompanyat del logotip de la empresa. El text segueix amb colors discrets i una tipografia típicament publicitària. L'harmonia de l'anunci és clara, amb tons serens i un equilibri en la composició habitual en aquest tipus de cartells. No obstant, si ens parem a llegir el text, descobrim que hi diu 'Desafortunadament, més de 3 milions de persones a França pensaran que això és un anunci per a un cotxe nou. Ajuda'ns a fer l'alfabetització la causa nacional del 2013'. 

Connotativament la composició com ja hem dit ens fa pensar que ens trobem davant d'un anunci d'un nou vehicle, és més, si no fos per l'eslògan ho seguiríem pensant. Tant la composició com la tipografia com la utilització d'un logo similar al d'una marca real fan que, si no llegim l'eslògan, que curiosament és l'últim al que li prestem atenció, són els típics recursos utilitzats en una campanya per a un nou vehicle. És l'eslògan, sense relació ninguna amb el pes icònic de la imatge el que realment ens explica de que va la campanya. Aquesta sensació de contradicció, i d'haver caigut en la trampa, ens provoca sorpresa i fa que la publicitat sigui realment impactant. 




Analitzem a continuació una publicitat d'Audi plena de càrrega simbólica estretament relacionada amb la pel·lícula 'El Senyor dels Anells'. Comencem per analitzar únicament l'aspecte visual de la publicitat. Trobem un pla general d'un paisatge fosc i desèrtic, molt poc acollidor i que sembla gairebé impracticable. En mitg d'aquest paisatge hi trobem un tot-terreny de la marca germana avançant imparable per aquest entorn. El eslògan, ubicat al costat del frontal del vehicle diu que 'Un no avança fàcilment cap a Mordor'. A més hi trobem el eslògan de la marca, 4 anells per dominar a tothom, acompanyat del clàssic logotip de la marca, que ressalta gràcies als seus tons blancs i vermells. 

Connotativament està clar que hi ha molts elements a analitzar. Un d'ells, el paisatge, que identifiquem per la columna que acaba en forma d'ull al fons a la esquerre, ens contextualitza dins de la pel·lícula del Senyor dels Anells. Els dos eslògans a més, hi son estretament vinculats ja que els dos són frases que es diuen durant el film. A més l'eslògan de la marca està lleugerament modificat per adaptar-se encara més a la marca alemanya (On a la película és diu “Un anell per dominar a tothom” en aquest cas es diuQuatre anells per dominar tothom, en clara referencia al logotip d'Audi composat per quatre anells). A nivell publicitàri, a més, i deixant de banda la similitud amb el film, el pla frontal del vehicle, així com la seva posició, dona a entendre que realment el cotxe és capaç d'avançar per qualsevol terreny per més dificil que aquest sigui, així com ho és Mordor a la pel·lícula.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada